• ۵۵۵۸۹۲۳۱۲۹
  • +905558923129
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
DenklikInIran

Denklik in Iran

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مجموعه آموزشی خدماتی ما با عنوان SDL GROUP که به صورت اختصاصی سعی برپشتیبانی تمام وقت از پزشکان متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه دارد ، مطلبی مهم جهت این متقاضیان آماده کرده است و این مطالب را به صورت عمومی انتشار می دهد .بنابراین ما قصد داریم تا مقاله ای جامع و روان  درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشور ترکیه را برای مخاطبان خود ارائه دهیم!!!

معادل سازی در ایران

در این مطلب تلاش داریم تا به صورت عملی ، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع رزیدنتی و فوق تخصص و همچنین فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف پزشکی و غیر پزشکی ترکیه  را توضیحی اجمالی دهیم . با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های بسیار معتبر ترکیه و به دنبال آن مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی  و یا آمریکایی و تخصصی بودن این موضوع ، ما را بر آن داشت تا نسبت به جمع آوری مدارک و مستندات لازم  جهت این عزیزان اقداماتی در جهت بالابردن آگاهی آنها انجام دهیم . امیدواریم مخاطبان و کلیه عزیزانی که این محتوا ها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش  تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

این مطلب در ارتباط با دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم  و وزارت بهداشت جهت تحصیل در خارج از کشور می باشد .

برای متقاضیان رزیدنتی و فوق تخصص پزشکی و همچنین متقاضیان تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در کشور ترکیه ، همواره موضوع تایید مدارک تحصیلی آن ها توسط وزارت بهداشت و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. دانشجویانی وجود دارند که دوره های مختلف علمی و آموزشی را در یکی از دانشگاه های خارچ از کشور سپری کرده اند، اما پس از اتمام دوره، مدارک تحصیلی آن ها به تائید کارشناسان وزارت بهداشت یا علوم نرسیده و گواهی مدرک معادل برای این افراد صادر نشده است.

عدم تایید مدارک تحصیلی اخذ شده دانشجویانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی خارچ از کشور تحصیل کرده اند به این معنا هست که موسسه یا دانشگاهی که مدرک را صادر گرده است، صلاحیت علمی و عملی لازم برای تدریس رشته مورد نظر را بر اساس استانداردها و معیارهای هر یک از این دو وزارت خانه را نداشته است یا اینکه بر اساس استانداردهای آنها ، آن مرکز علمی خارجی، هنوز در فرآیند ارزشیابی قرار نگرفته است.

این موضوع سبب می شود تا فارغ التحصیلان در صورتی که از دانشگاهی که مورد تایید لیست وزارت بهداشت یا وزارت علوم نیستند اگر مدرکی دریافت کرده اند ، با مشکلات زیر مواجه شوند :

  • گواهی معادل آن را در ایران نمی توانند دریافت کنند
  • براین اساس آنها نمیتوانند کار کنند
  • عدم ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
  • مشکلات اساسی در فرآینداستخدام دولتی
  • عدم عضویت در هیات علمی دانشگاه بر اساس مدرک اخذ شده
  • بی اعتبار بودن مدرک اخذ شده جهت شرکت های نیازمند مدرک دانشگاهی معتبر برای اخذ رتبه از سازمان مدیریت ،
  • عدم عضویت در هیات مدیره .

این ها بخشی از چالش هایی است که عدم تایید مدارک از دانشگاه های خارج از لیست مورد تائید وزارت بهداشت یا وزارت علوم به ارمغان می آورد. این دو وزارت خانه معمولا هر سال ، لیست بلند بالایی از هزاران دانشگاه و موسسه آموزش عالی در سراسر جهان ارایه می دهند که برپایه شاخص هایی ، به ارزیابی دانشگاه ها و مدارک صادر شده بر اساس رشته های مختلف پرداخته است. این فهرست در نشانی مربوطه در وبگاه این دو وزارت خانه  قابل دسترس است. 

با مراجعه به وبگاه این دو وزارت خانه و مشاهده آخرین لیست دانشگاههای مورد تایید در سراسر جهان متوجه گروه بندی های مختلف این دو وزارت خانه برای دانشگاهها و موسسات بر اساس بار علمی و توانایی های آنها می شویم . لازم به ذکر است که مورد تایید و تاکید ما در این فهرست فقط سطح گروه الف و گروه ب می باشد

وزارت بهداشت و وزارت علوم  برای رتبه بندی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادر شده در خارج از کشور، 5 گروه زیر تعریف کرده است  :

گروه الف – عالی

گروه ب – خوب

گروه ج – متوسط

گروه د – ضعیف

گروه د – خیلی ضعیف

دانشگاه های مطرح ترکیه ، معمولا در گروه الف و ب قرار دارند. بنابراین اگر دانشگاه مورد نظر شما در گروه ج یا د بود، بدانید که دانشگاه از نظر علمی در شرایط ممتازی نیست و بهتر است دانشگاه های ردیف الف و ب مد نظر شما قرار بگیرد. در صورتی که دانشگاه مد نظر شما در گروه ه  قرار گرفت، بدانید که احتمال تایید مدرک تحصیلی شما بعد از فارغ التحصیلی تقریبا صفر است.

البته این گونه نیست که فکر کنیم ملاحظات سیاسی یا فرهنگی خاصی در تنظیم چنین فهرستی در مورد دانشگاه های ترکیه دخیل بوده است و این لیست بر اساس معیارهای غیر آکادمیک تنظیم شده است. به هر حال ، در نظر داشته باشید که این دو وزارت هر ساله نسبت به بروز رسانی این فهرست اقدام می کند و دانشگاه های جدیدی را به این فهرست اضافه و یا از آن کم می کند . به عنوان مثال دانشگاهی که از راه دور به شما آموزش مهندسی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا می دهد و بدون پایان نامه مدرک عالی برای شما صادر می کند، قطعا نامش در این فهرست نیست و در صورتی که چنین مدرکی صادر شود، در ایران ارزیابی علمی نخواهد شد. بنابراین به شما توصیه می کنیم در صورتی که قصد دارید تا از فواید تایید مدرک تحصیلی خارجی خود به خصوص در ارتباط با دانشگاه های ترکیه ، چنانچه قصد ادامه فعالیت علمی و حرفه ای بعد از پایان تحصیلات در ایران دارید و یا در ایران آز مزیت های آن استفاده کنید، حتما پیش از انتخاب و اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه ، نسبت به صلاحیت آن در این فهرست، مطلع شوید.

در پایان این مطلب اشاره داشته باشیم به این نکته که چنانچه همه موارد مورد نظر شما مربوط به هر رشته ای اعم از رشته های پزشکی و یا غیر پزشکی مطابق خواسته و نظر خودتان بود و شما به قطعیت تصمیم به ادامه تحصیل در یکی از رشته های پزشکی یا کلیه رشته های غیر پزشکی اما مرتبط با موضوع سلامت و بهداشت هستید ، برای شروع ادامه تحصیل در اولین قدم نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی یا اصطلاحا" نیاز به دنکلیک دارید .


سنگ دسترنج لبخند (اس دی ال) ©